Autonomia personală în copilărie și adolescență
Publicat de Iuliana Popa în Psihologie Clinică · 12 Octombrie 2021
Tags: copilărie, adolescență, autonomie personală, autoîngrijire, independent, dezvoltare, evaluare psihologică
Tags: copilărie, adolescență, autonomie personală, autoîngrijire, independent, dezvoltare, evaluare psihologică
În prima parte a vieții copilul este dependent, într-o mare măsură, de îngrijirile adulților. Este de dorit ca, pe măsură ce copilul crește, să dobândească o serie de abilități, printre care: capacitatea de a gândi și de a acționa în mod independent, de a se autoîngriji, de a găsi strategii proprii de rezolvare a unor situații problematice.
Dezvoltarea autonomiei personale are un rol central prin faptul că facilitează dezvoltarea cognitivă, emoţională, socială, motrică și reprezintă o achiziție utilă și necesară pentru starea de bine și pentru o viață împlinită.
Competenţele de autonomie personală asigură și sprijină dezvoltarea unor abilităţi în diferite domenii, având strânsă legătură cu domeniul autoîngrijirii: a mânca singur, a se îmbrăca/dezbrăca, a utiliza toaleta, a fi responsabil pentru propriile jucării, a identifica situaţiile periculoase etc.
Autonomia personală este o dimensiune relevantă pentru adaptarea şcolară, fiind un bun predictor al împlicării în sarcină, al evitării sau confruntării cu probleme dificile, al achiziţionării de cunoştinţe prin explorare, al independenței adecvate fiecărei vârste și funcționării autonome.
Evaluarea psihologică ajută la identificarea unei posibile desincronizări între nivelul actual al autonomiei și nivelul așteptat pentru vârsta copilului sau adolescentului. Ajutorul specializat sprijină optimizarea competențelor de autonomie personală prin intermediul unor intervenții psihologice specifice care au scopul de a stimula dezvoltarea în domeniile în care se identifică deficite.
Dacă ai întrebări, neclarități, dorești să îmi spui ceva sau să faci o programare, te invit să mă contactezi!