Psiholog clinician și Psihoterapeut
Psiholog clinician și Psihoterapeut
Psiholog clinician și Psihoterapeut
white line
Psiholog clinician și Psihoterapeut
Important este ceea ce contează pentru tine!
Important este ceea ce contează pentru tine!
Important este ceea ce contează pentru tine!

Iuliana Popa - Psiholog clinician și Psihoterapeut
Du-te la conținut
Parenting: de la agonie la ... armonie
PSIHOLOG – Iuliana Popa – Psiholog Clinician și Psihoterapeut

“Parentalitatea constituie o experiență unică de creștere și dezvoltare, o experiență de maturizare și devenire, de împlinire și redimensionare personală.”
 
(Golu, 2015, p. 46)
 
Am observat faptul că, atunci când este adus în discuție conceptul de parenting sau parentalitate, cele mai multe persoane se gândesc la metode de disciplină, dificultăți comportamentale ale copiilor, conflicte între frați, tantrumuri, refuzuri din partea copilului, lipsă de cooperare și lista poate continua. De multe ori este pierdut din vedere părintele, experiența persoanei în rolul de părinte cu toate bucuriile, împlinirile, stresul, frustrările, nedumeririle și alte trăiri legate de parentalitate.
 
Parentingul poate fi o experiență plină de satisfacție, dar poate fi și o provocare dificilă și copleșitoare. Nașterea unui copil schimbă instantaneu modul în care ne definim pe noi înșine. Femeile devin mame. Bărbații devin tați. Cuplurile devin părinți. Uneori (sau deseori) ne este dificil să jonglăm cu multitudinea de roluri din viața noastră: rolul de tată/mamă, iubit/iubită, soț/soție, frate/soră, prieten/prietenă, fiu/fiică, angajat, antreprenor etc.
 


Odată ce devenim părinți are loc o reconfigurare semnificativă a vieții noastre. “Parentalitatea este percepută și drept o criză existențială, perioada care va urma presupune adaptări continue, ajustări și reconfigurări în plan emoțional, sexual, relațional.” (Golu, 2015, p. 46). Prioritățile se schimbă în moduri fundamentale. Toate aceste schimbări și ajustări solicită numeroase resurse din partea părinților: resurse de timp, de energie, resurse emoționale, financiare și de altă natură.
 
Ne putem imagina că anii au trecut și copiii noștri au devenit adulți. Oare ce vrem să ne amintim legat de experiența de a fi părinte? Ce putem face în prezent pentru ca parentingul să fie o experiență de creștere personală, o experiență constructivă și plăcută pentru noi, părinții, cât și pentru copiii noștri?

Îți recomand o doză scurtă și concentrată de psihoeducație și recomandări generale:
 

 
- Gestionează timpul în mod eficient. Organizează și planifică în avans (este necesar, mai ales atunci când ai copii, să știi ce urmează să faci, așa că plănuiește și prioritizează activitățile pe care le ai de îndeplinit).
- Separă diversele aspecte din viața ta. Trasează limite. Deși problemele de acasă sunt valabile și în timpul petrecut la birou și invers, creează-ți intervale de timp în care să poți rezolva anumite sarcini ca să nu te confrunți cu toate în același moment. Delimitează clar rolurile din viața ta.
- Planifică timp de calitate: timp dedicat în întregime copilului (timpul de calitate să fie reprezentat de joacă alături de copil, de citirea unei povești seara, de o plimbare în parc, de prepararea unei prăjituri etc.).
- Fii pe deplin prezent atunci când hotărăști să petreci timp alături de copil (fără să vorbești
la telefon sau să faci activități care nu îl implică și pe copil). Niciun fel de multitasking, ci noi înșine să fim cu totul prezenți.
- Stabilește limite și reguli clare pentru tine și pentru copil pe care să le respectați cu consecvență, empatie și fermitate.
- Nu ezita să ceri sau să primești ajutor (putem să cerem unui bunic să stea cu copilul, să apelăm la ajutorul familiei, la prieteni, să îi cerem partenerului/partenerei să stea cu copilul sau să iasă undeva pentru ca noi să putem lucra la un proiect, pentru a face treburile casnice ș.a.m.d.).
- Deleagă sarcinile ce pot fi delegate. Întreabă-te: ce ar putea să preia altcineva din ceea ce fac eu? (în cazul în care este posibil și este necesar, se poate apela la ajutorul unei menajere, la ajutorul unei bone, a unor programe de tip afterschool etc.).
- Identifică activități plăcute pentru tine și introdu-le în programul tău (citit, o baie caldă, plimbări, sport, filme, gătit, meditație, dans, înot, masaj, yoga etc.).
- Petrece timp doar cu partenerul în mod regulat.
- Întreține relațiile de prietenie (fă-ți timp pentru persoanele dragi).

Fă tot ceea ce ține de tine ca parentingul să fie o experiență plăcută pentru tine și pentru copiii tăi!


 


Dacă ai întrebări, neclarități, dorești să îmi spui ceva sau să faci o programare,
te invit să mă contactezi!




          
Referințe bibliografice
Golu, F. (2015). Manual de psihologia dezvoltării. O abordare psihodinamică. Iași: Polirom.
Kutik, C. (2014). Parenting fără stres în 12 pași. București: Editura Univers Enciclopedic Gold.
Nelson, S. K., Kushlev, K., & Lyubomirsky, S. (2014). The pains and pleasures of parenting: When, why, and how is parenthood associated with more or less well-being? Psychological bulletin, 140(3), 846. doi: 10.1037/a0035444
Ziegler, A. (2018). Burnoutul mămicilor. Cum să îți recâștigi viața și să crești totodată copii mai sănătoși. București: Editura Trei.



Bulevard Eroii Sanitari 63
Sector 5, București
0770 330 330
contact@iulianapopa.ro
Bulevardul Eroii Sanitari 63
Sector 5, București
0770 330 330
contact@iulianapopa.ro
Bulevardul Eroii Sanitari 63
Sector 5, București
0770 330 330
contact@iulianapopa.ro
Înapoi la cuprins